Voor velen is geluk op de werkvloer ver te zoeken. In het beste geval is men net tevreden. Maar in veel gevallen zitten mensen niet lekker in hun vel en presteren zij maar matig. Hoe jammer is dat? Als je bedenkt dat je zo’n derde van al je tijd besteedt aan je werk. Dan wil je toch dat dat zo goed mogelijk voelt? Toch kijken veel organisaties niet verder dan medewerkertevredenheid. En jij? Neemt jouw organisatie daar genoegen mee? Wij geloven dat je voor werkgeluk kunt kiezen en ziekteverzuim kunt verlagen. We geven je 6 kansen om dat te realiseren.
Medewerkertevredenheid…is dat alles?
Hoeveel organisaties voeren niet braaf elke twee jaar een medewerkertevredenheids-onderzoek uit? Waarvan het rapport erna even goed bestudeerd wordt, om het nog eens te bespreken in het mt, waarna het toch vaak in een digitale bureaula verdwijnt. Klinkt bekend? Waarom blijven we dit zo doen?
Voor ons klinkt ‘tevreden’ net als ‘prima’. En dan bedoelen we het woord ‘prima’ wat mensen gebruiken als ze het eigenlijk ergens niet mee eens zijn en dan met tegenzin toch akkoord gaan. Dat moet je toch niet willen voor je medewerkers? Dat ze ‘tevreden’ zijn. De betekenis daarbij ligt we voor ons in dat mensen het werk wel oké vinden, maar dat ze niet enthousiast zijn. Dat vinden wij nou een ongelooflijk gemiste kans. Sterker nog, wil je je ziekteverzuim verlagen, dan zul je wel aan de slag moeten om het geluk van je medewerkers te vergroten, want ziekteverzuim ontstaat in veel gevallen door gebrek aan motivatie en betrokkenheid.
Van tevreden naar gelukkig
Het beste wat je je medewerker kunt bieden, is werkgeluk. Dat je medewerker met plezier werkt, goed in het vel zit en daardoor optimaal presteert. En wat denk je wat een organisatie vol ‘werkgelukkige’ medewerkers doet? Je employer brand versterken. Want mensen die gelukkig zijn in hun werk en in de organisatie zijn je beste ambassadeurs. Moet je eens bedenken wat dat doet voor je imago als werkgever. Vanuit hun intrinsieke motivatie vertellen ze enthousiast over hun werk en hun werkgever. Die boodschap belandt in de wereld om hen heen. En zo trek je weer makkelijker nieuw talent aan.
En wat denk je van de resultaten? Gelukkige medewerkers presteren veel beter, waardoor jij als organisatie je doelen behaalt. Klinkt als een win-win-situatie toch? En als je dan bedenkt dat gelukkige medewerkers ook minder (vaak) ziek zijn en niet zo snel de organisatie verlaten. Wat denk je dat dat doet voor de kosten? Wist je dat één burn-out je als organisatie al snel zo’n 30.000 tot 50.000 euro per jaar kost? En als je dan bedenkt dat op dit moment 14 tot 16% van de medewerkers een burn-out heeft, dan snap je dat er werk aan de winkel is. TNO bracht in kaart dat een zieke medewerker al gauw zo’n 230 euro per dag kost. Op dit moment ervaren medewerkers meer stress dan ooit. Wekelijks komen er nieuwe onderzoeken met schrikbarende cijfers over de gesteldheid van mensen op de werkvloer. Niet zo vreemd met zoveel krapte op de arbeidsmarkt. Maar dat maakt ziekteverzuim verlagen lastiger. Of toch niet?
Je kunt hier iets aan doen. Je kunt investeren in het werkgeluk van je medewerkers. Zijn medewerkers gelukkig in hun werk, dan voelen zij meer betrokkenheid. Wat vervolgens ook weer zorgt voor meer gelukkige klanten. En als zij zich goed voelen, is de kans op verzuim zoveel kleiner. Als je al die voordelen op een rijtje zet, dan wordt werkgeluk ineens wel héél aantrekkelijk, toch? Dus wat houdt je tegen?
We bieden zelfs een speciaal platform: Experts in Engagement om inspiratie op te doen en trainingen te volgen. Medewerkers kunnen daar gratis allerlei informatie halen om hun (werk)leven te verbeteren.
De 6 basisbehoeftes van je medewerkers
Hoe weet je nu of je medewerkers gelukkig zijn in hun werk? Door het gewoon te vragen. Maar welke vragen stel je dan? Daarvoor ontwikkelden we de werkgelukscan. Deze scan richt zich op de 6 basisbehoeftes van medewerkers:
- Zekerheid (psychologische veiligheid)
- Variatie/afwisseling in het werk
- Connectie (verbinding) met collega’s en de organisatie
- Waardering van collega’s en management
- Ontwikkeling/groei
- Bijdrage aan doelstellingen en de wereld
Bij elke medewerker zijn 2 basisbehoeftes het sterkst aanwezig. Maar vrijwel iedereen heeft in meer of mindere mate behoefte aan al deze 6 punten. Hoe meer jij als organisatie in deze behoeftes voorziet voor je medewerkers, hoe beter je het dus doet qua werkgeluk!
In het meten van de basisbehoeftes komen vrijwel alle onderwerpen aan de orde, die je ook in een medewerkertevredenheidsonderzoek opneemt, alleen is de insteek anders. Waar je met een mto kijkt naar een bepaald moment waarop je de tevredenheid checkt, ga je met het scannen van de basisbehoeftes een stuk dieper. Want je kijkt naar diepliggende behoeftes en motivaties van je medewerkers. Dit voorspelt wat je medewerkers nodig hebben om hun werk zo goed mogelijk te kunnen doen en om zo goed mogelijk in hun vel te zitten. Deze voorspellende kracht geeft jou als werkgever stevige handvatten om de ideale werkomgeving te creëren. Met die handvatten heb je als organisatie direct inzichtelijk wat je kan doen om het werkgeluk binnen jouw organisatie te vergroten en dus ziekteverzuim te verlagen. Je kunt dit natuurlijk eenmalig meten. Je kunt er ook voor kiezen om jaarlijks het werkgeluk van je medewerkers te meten. Zo stuur je steeds makkelijk bij en heb je dus veel invloed op het verlagen van kosten voor bijvoorbeeld verzuim of verloop. De tussentijdse meting kun je zien als thermometer, die je tussendoor de temperatuur geeft van het werkgeluk. Zo meet je bijvoorbeeld jaarlijks of het warmer wordt in de organisatie, of dat het werkgeluk tot het vriespunt daalt.
Welk gevoel geef jij je medewerkers?
Weten jouw medewerkers op welke manier ze van waarde zijn voor de organisatie? Krijgen ze wel eens een compliment voor hun prestaties? Het feit dat je een werkgelukscan laat uitvoeren, geeft je medewerkers het gevoel dat hun geluk belangrijk is voor hun werkgever. Dat geeft hun motivatie en bevlogenheid ook weer een boost. En wat doet voor jou als werkgever of manager? Dat maakt jou toch ook gelukkig? Want het is al lang wetenschappelijk aangetoond dat het jezelf gelukkig maakt als je iets positiefs doet voor een ander. Leg je de werkgelukscan voor aan je medewerkers, dan zien zij dat als waardering voor hun inzet. Je laat namelijk zien dat je openstaat voor suggesties om hun werkgeluk te vergroten. Wil je weten hoe je werkgeluk een boost geeft in jouw organisatie? Dan bieden we je graag meer diepgaande informatie over de wegen naar werkgeluk.
En wij beloven je; zet jij de stappen, dan breng jij je organisatie naar een nóg hoger niveau van prestaties, omzet, gelukkige medewerkers én klanten en lagere kosten voor werving en ziekteverzuim.