Wil je je werkgeversmerk opbouwen en promoten, dan mag je aan de slag met employer branding. Het is een belangrijk onderdeel van de strategie om nieuw talent te werven en bestaande medewerkers te behouden. Door employer branding kun je als organisatie je reputatie als een aantrekkelijke werkgever versterken, waardoor je in staat bent om passende medewerkers te werven en te behouden.

Wat is employer branding?

Employer branding is een krachtige manier om de naamsbekendheid van je organisatie te vergroten en om een positieve reputatie op te bouwen. In deze competitieve arbeidsmarkt is het belangrijk om een goede werkgever te zijn en te investeren in mensen die bij jouw organisatie willen werken. Een sterk employer brand kan helpen bij het aantrekken van topprofessionals, het verhogen van de motivatie van medewerkers en het vergroten van de loyaliteit van de medewerkers. Met sterke employer branding bereik je als organisatie je doelen, verhoog je de productiviteit en reduceer je het verloop. Natuurlijk is het ook een manier om je organisatie te profileren als een aantrekkelijke werkgever. Het creëren van een sterk employer brand is daarom een belangrijke investering voor bedrijven en kan helpen om de beste talenten aan te trekken en te behouden.

Wat is employer branding

Employer branding omvat alle aspecten van de interactie tussen de organisatie en haar medewerkers en kandidaten, waaronder de manier waarop je je als organisatie presenteert in vacatures en op je website, de ervaringen van kandidaten tijdens het sollicitatieproces en de arbeidsvoorwaarden en cultuur die je als organisatie biedt. Het doel van employer branding is om talent aan te trekken, te behouden en betrokken te laten zijn.

Waarom is employer branding belangrijk?

Er zijn verschillende redenen waarom employer branding belangrijk is voor organisaties. Hieronder geef ik je enkele van de belangrijkste redenen:

  • Aantrekken van talent: Een sterk employer brand kan helpen om het beste talent aan te trekken. Potentiële medewerkers zoeken vaak naar informatie over een organisatie voordat ze solliciteren, en een positieve reputatie als werkgever kan potentiële kandidaten aantrekken en hun interesse wekken.
  • Behoud van medewerkers: Employer branding kan ook helpen om medewerkers te behouden. Medewerkers die trots zijn om voor een organisatie te werken, zijn minder geneigd om elders te solliciteren en kunnen een hogere mate van betrokkenheid en loyaliteit tonen. Het zijn dan ware ambassadeurs.
  • Verbetering van bedrijfsprestaties: Een sterk employer brand kan ook bijdragen aan de verbetering van de bedrijfsprestaties. Een betrokken en tevreden groep van medewerkers kan productiever zijn, betere resultaten behalen en de klanttevredenheid verhogen. Bedenk maar eens hoe een enthousiaste medewerker overkomt op klanten ten opzichte van een gedemotiveerde medewerker.
  • Kostenbesparing: Een sterk employer brand kan ook helpen om kosten te besparen voor werving en selectie. Bedrijven die bekend staan als een aantrekkelijke werkgever, ontvangen vaak meer sollicitaties, waardoor zij dan minder kosten hoeven te maken voor het werven van nieuwe medewerkers. Door de versterkte betrokkenheid verlaag je ook de kosten van ziekteverzuim en verloop. En je kunt zelfs besparen op marketing als je medewerkers ambassadeurs zijn.
Wat is employer branding?

Hoe creëer je een effectieve employer brandingstrategie?

Een employer brand staat niet in één dag. Wij hebben meestal zo’n zes tot acht weken nodig om een employer brand te ontwikkelen. En dan begint het pas echt. Want dan kun je aan de slag met het implementeren en verder bouwen aan een sterk werkgeversmerk. Hieronder bespreek ik enkele stappen die je als organisatie kunt nemen om je employer brand op te bouwen:

1. Begrijp de doelgroep: Het is belangrijk om te begrijpen wie je doelgroepen zijn voor de verschillende functiegroepen. Dat betekent dat je de specifieke competenties en vaardigheden benoemt, dat je omschrijft welke persoonlijkheden een mooie aanvulling zijn, dat je kennis en ervaring definieert die nodig zijn voor de functies die moeten worden ingevuld. En last but not least; dat je de waarden en interesses van je potentiële kandidaten kent.

Wat is employer branding?

2. Ontwikkel een sterke merkidentiteit: Het is belangrijk dat je als organisatie ervoor zorgt dat je merkidentiteit consistent is en aansluit bij de kernwaarden en cultuur. Denk bijvoorbeeld aan visuele elementen zoals logo’s en kleurenschema’s en communicatie-elementen zoals video’s, foto’s en vacatures of advertenties.

3. Creëer een aantrekkelijke werkomgeving: Investeer als organisatie in de werkomgeving om ervoor te zorgen dat deze aantrekkelijk is voor je medewerkers. Dit omvat elementen zoals ergonomische werkplekken, gezonde snacks en drankjes, flexibele werkregelingen en een aantrekkelijke omgeving.

4. Bied uitstekende arbeidsvoorwaarden: Medewerkers waarderen een goede beloning, voordelen en kansen op groei en ontwikkeling. Als organisatie is dan ook belangrijk om te zorgen voor een passend salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden die aansluiten bij de behoeften van je medewerkers.

5. Investeer in de ontwikkeling van je medewerkers: Het bieden van ontwikkelingsmogelijkheden en trainingen voor medewerkers kan helpen bij het aantrekken en behouden van talent. Denk bijvoorbeeld ook aan een buddysysteem of een interne academie.

6. Zorg voor een positieve werkcultuur: Een positieve werkcultuur is belangrijk voor medewerkers om zich op hun gemak te voelen en te gedijen. Denk bijvoorbeeld aan open communicatie, teamwork, flexibiliteit en waardering. Een compliment blijkt een behoorlijk belangrijke factor in het werkgeluk van je medewerkers.

7. Zorg voor goede online aanwezigheid: Potentiële kandidaten zullen vaak de online aanwezigheid van een organisatie onderzoeken. Zorg dus dat je website en sociale mediakanalen up-to-date zijn en een professionele uitstraling hebben.

8. Meet de effectiviteit van de employer brandstrategie: Het meten van de effectiviteit van de employer brandstrategie is belangrijk om te bepalen of de inspanningen succesvol zijn. Neem bijvoorbeeld enquêtes af bij medewerkers en sollicitanten om feedback te verzamelen over hun ervaringen en perceptie van jouw organisatie als werkgever.

Wat is employer branding?

Arbeidsmarktcommunicatie

Vanuit je employer brand communiceer je je merkwaarden, cultuur en visie via verschillende kanalen en middelen. Door deze manier van naar buiten communiceren, vergroot je je aantrekkelijkheid als werkgever. Je creëert een duidelijk beeld van wat je als organisatie te bieden hebt, waarmee je vervolgens passende kandidaten aantrekt. Je employer brand biedt ook een beter begrip van de bedrijfscultuur, omdat je door het interne onderzoek alle punten op tafel legt die belangrijk zijn. Punten die positief zijn en punten waar je als organisatie nog aan mag werken.

Het verbeteren van je reputatie en je werkgeversmerk via employer branding helpt ook om als organisatie aantrekkelijker te worden voor klanten en investeerders. Welke kanalen en middelen kun je inzetten om je communicatie vanuit employer branding vorm te geven? Denk bijvoorbeeld aan:

  • Je eigen website, het liefst aangevuld met een apart werken-bij-deel.
  • In al je communicatie kun je gebruikmaken van video’s, fotografie, infographics.
  • Persberichten waarin je interessante nieuwsfeiten en ontwikkelingen deelt.
  • Testimonials die je op je website plaatst of die medewerkers delen via Indeed.
  • Een eigen podcast als organisatie, waarin je vertelt over cultuur, sfeer en ontwikkelingen.

Randvoorwaarden voor een sterk employer brand

Om een sterk employer brand te kunnen bouwen, moet je wel een paar dingen goed geregeld hebben intern. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een constructieve samenwerking tussen HR en (Marketing)Communicatie. Employer branding ligt op het snijvlak van deze twee vakgebieden, dus is het belangrijk dat hier verbinding bestaat om de beste resultaten te bereiken.
  • Een betrokken management en bestuur, die zich durven open te stellen voor alle punten die naar boven komen tijdens het employer brandproject.
  • Ondersteunend leiderschap met leiders die medewerkers inspireren en motiveren en zo een positieve bijdrage leveren aan de bedrijfscultuur vol werkgeluk.
  • Investering in talentmanagement. Als organisatie moet je blijven investeren in het aantrekken, behouden en ontwikkelen van talent. Denk bijvoorbeeld aan een sterke onboarding, inspirerende voortgangsgesprekken, trainingsmogelijkheden, enz.
  • Goede HR-processen en systemen. Denk bijvoorbeeld aan een goed functionerend werving- en selectieproces, duidelijke loopbaanmogelijkheden, soepel werkende systemen.

Elke organisatie is in staat een sterk employer brand te bouwen, het vraagt alleen wat toewijding. Welke stappen zetten jullie binnen de organisatie als eerste?

Lees vooral ook onze andere artikelen.