Wist je dat een sterk werkgeversmerk begint bij je eigen medewerkers? Als je medewerkers plezier hebben in hun werk, stralen ze dat uit naar buiten – en wordt jouw organisatie aantrekkelijker voor nieuwe talenten.
Maar wat zorgt ervoor dat je medewerkers écht plezier hebben in hun werk? Uit onze onderzoeken blijkt telkens weer dat dit vooral ligt aan de sfeer in het team en de band met collega’s. Een positieve teamsfeer kan het verschil maken. Dit is dus een cruciale factor waar je als organisatie invloed op hebt – en die je werkgeversmerk een flinke boost kan geven. Teambuilding voor een sterk werkgeversmerk is dus een sterke tool.
Werkplezier door directe collega’s
Er bestaan verschillende opvattingen over goed werkgeverschap, variërend van veiligheid en vertrouwen tot ontwikkeling en innovatie. Door de onderzoeksresultaten van het eerste halfjaar van 2024 samen te voegen, konden we diverse conclusies trekken uit de feedback van in totaal 2471 medewerkers van verschillende organisaties, met verschillende omvang.
In onze employer brand onderzoeken vragen we medewerkers hoe belangrijk de relatie met hun directe collega’s, leidinggevende en de organisatie voor hen is. Zonder uitzondering komt steeds weer naar voren dat de relatie met directe collega’s de grootste impact heeft op hun werkplezier. Helaas horen we ook vaak dat juist die directe collega’s de werksfeer negatief beïnvloeden. Of het nu gaat om geroddel, spanningen, pestgedrag of zelfs ruzies – een slechte sfeer zet de achterdeur wagenwijd open voor vertrekkende medewerkers.
En dat is niet alleen zonde omdat je waardevolle mensen verliest, maar ook omdat het imago van je organisatie als werkgever daaronder lijdt. Teleurgestelde medewerkers vertellen namelijk geen positieve verhalen over hun ervaringen. Werkplezier is dé drijfveer om bij een organisatie te blijven – dus investeren in een goede sfeer binnen het team betaalt zich dubbel en dwars terug.
Teambuilding voor een sterk werkgeversmerk begint bij werkplezier
Een goede werksfeer begint met vertrouwen, betrokkenheid en positieve energie binnen het team. Maar hoe bereik je dat met teambuilding? Zeker niet door alleen een paar spelletjes te spelen en te hopen dat het gezellig wordt. Natuurlijk is plezier belangrijk, maar echt effectieve teambuilding gaat veel verder dan dat en heeft een blijvend effect op de werkvloer. Hoe ziet effectieve teambuilding eruit?
- Direct de vinger op de zere plek
Een effectieve teambuildingsessie begint met aandacht voor de huidige sfeer binnen het team. Spanningen zijn vaak voelbaar als iedereen samenkomt. Een goede trainer herkent deze spanningen meteen en weet hoe ze aan te pakken, zodat de lucht geklaard kan worden. - Echte verbinding creëren
Tijdens een teambuildingsessie leren collega’s elkaar op een dieper niveau kennen. Ze ontdekken wat voor de ander écht belangrijk is, waar hun dromen liggen en welke dingen hen kunnen irriteren. Dit zorgt voor een veel sterkere onderlinge band. - Elkaar beter benutten
Collega’s gaan elkaar anders zien en waarderen. Ze leren elkaars talenten kennen en begrijpen hoe ze die optimaal kunnen inzetten. Dat zorgt voor diepere betrokkenheid en samenwerking. Zo kom je er bijvoorbeeld achter dat die ene collega een talent heeft voor het lezen van mensen en situaties, en vraag je haar om aanwezig te zijn bij dat complexe overleg dat cruciaal is voor de voortgang van een project.
Echte teambuilding zorgt voor blijvende positieve verandering. Dat gaat veel verder dan een leuk uitje: het zorgt voor betrokkenheid en een werksfeer waarin iedereen zich op zijn best voelt. Dus: teambuilding voor een sterk werkgeversmerk!
Met werkplezier creëer je ambassadeurs
Als er een positieve sfeer heerst binnen de teams en collega’s veel werkplezier ervaren, heb je de perfecte basis voor sterk ambassadeurschap. Iedereen praat immers over het werk: van leuke verrassingen tot uitdagende momenten. Als organisatie wil je dat mensen daar met een positieve insteek over vertellen. Het hoeft geen groot halleluja-verhaal te zijn, maar wanneer medewerkers spreken over échte situaties, de uitdagingen die ze hebben overwonnen, en hoe ze daarbij geholpen werden door hun collega’s, ontstaat er een authentiek en krachtig beeld van de werksfeer. En dát werkt als een magneet voor nieuw talent.
Wil je meer weten over het vergroten van werkgeluk? Check dan ook www.expertsinengagement.com.
Dit bericht verscheen eerder op LinkedIn.