effectief

communiceren met de

arbeidsmarkt.

Een goed arbeidsmarktcommunicatieplan is gericht op het aantrekken van geschikte kandidaten en draagt bij aan een effectieve employer brandingstrategie.

Arbeidsmarktcommunicatieplan

De inhoud

Hoe ziet een arbeidsmarkt-communicatieplan eruit?

Dit zijn de verschillende onderdelen die je in zo’n plan mag verwachten:

 

  1. Doelgroep(en): Op welke doelgroep(en) richt je je in het  AMC-plan? Dit kan bijvoorbeeld een specifieke beroepsgroep zijn of mensen met een bepaalde opleiding. Door de doelgroep helder te definiëren ben je beter in staat om gerichter en effectiever te communiceren.
  2. Boodschap: De boodschap die je als organisatie wilt overbrengen moet duidelijk zijn. Het is belangrijk dat de boodschap past bij de kernwaarden en missie of het employer brand van de organisatie en dat deze onderscheidend is ten opzichte van andere werkgevers. Denk bijvoorbeeld aan het benadrukken van de ontwikkelingsmogelijkheden, de werksfeer of de arbeidsvoorwaarden.
  3. Communicatiemiddelen: je beschrijft welke communicatiemiddelen en welke kanalen je gaat inzetten om de doelgroep(en) te bereiken. Dit kan bijvoorbeeld via vacatures, video’s, testimonials en berichten via social media, vacaturesites, de eigen website of evenementen. Het is belangrijk om de communicatiemiddelen af te stemmen op de doelgroep en de boodschap.
  4. Budget: In het arbeidsmarktcommunicatieplan besteed je ook aandacht aan de beschrijving van het beschikbare budget en de kosten van de verschillende communicatiemiddelen. Door het budget vooraf vast te stellen werk je efficiënter en kun je beter zien of je de gewenste effecten ook behaalt.
  5. Planning: Het plan bevat een planning waarin de verschillende activiteiten zijn opgenomen. Denk bijvoorbeeld aan de publicatiedatum van vacatures, de inzet van social media of de organisatie van evenementen.
  6. Evaluatie: Je sluit het arbeidsmarktcommunicatieplan af met een evaluatie. Door de resultaten te analyseren kun je bepalen of de gestelde doelen zijn behaald en of er aanpassingen nodig zijn voor de volgende ronde.

arbeidsmarktcommunicatie anno nu

 

 

In de arbeidsmarkt hebben we te maken met verschillende generaties en verschillende type mensen. Dat maakt het niet eenvoudig om kandidaten direct te bereiken met de juiste boodschap. Toch kun je doelgroepen enigszins indelen, zodat je je communicatie zo persoonlijk mogelijk kunt maken. En dat is voor alle doelgroepen belangrijk. Dat zij de communicatie ervaren alsof je alleen tegen hen persoonlijk spreekt.

Hiervoor hebben we persona’s. Een persona geeft je inzicht in de interesses, behoeftes, zorgen en vragen die een doelgroep heeft. Voor één functiegroep kun je verschillende persona’s opstellen, afhankelijk van wat voor kandidaat het team het beste kan gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld in het basisonderwijs een persona maken voor mensen die de PABO hebben gevolgd en voor mensen die zij-instromer zijn. Of je kunt een persona maken voor de generatie Z en een voor de generatie X, afhankelijk van hoeveel ervaring je nodig hebt in het team. In een markt die steeds inclusiever wordt, is het juist goed om na te denken wie je wilt bereiken: welke voorkeuren of interesses iemand heeft en welke persoonlijke competenties het beste passen in de functie. Persona’s zijn dus een belangrijk onderdeel in je arbeidsmarktcommunicatieplan.

 

arbeidsmarktcommunicatieplan
Arbeidsmarktcommunicatieplan

Type communicatie

Welk type communicatie past het beste bij jouw doelgroep(en)?

  • Verbale communicatie
  • Visuele communicatie
  • Geschreven communicatie
  • Gesproken communicatie

Ga je voor video’s en fotografie of duik je in de wereld van podcasts? Ook op dit vlak hebben verschillende mensen verschillende wensen. Is dus best goed om bij stil te staan. Tijdens directe interactie op events of tijdens sollicitatiegesprekken is ook nog eens de non-verbale communicatie van belang. Dus je houding, oogcontact en gezichtsuitdrukking.

In geschreven communicatie mag je stilstaan bij de tone of voice die je gebruikt. Wat past bij de organisatie? En dan maakt het ook nog eens uit voor welk kanaal je schrijft. Is dat social media, Slack, een nieuwsbrief?

Welke type communicatie ook past, denk er vooral aan dat de boodschap helder is, dat je communicatie een goede structuur bevat en dat het antwoord geeft op de mogelijke vragen die de doelgroep kan hebben.

Meer informatie?

 

 

Ben je nieuwsgierig of we iets voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op. We vertellen je graag meer over alle mogelijkheden. En geloof ons, dat hoeft niet veel te kosten. Soms is een vernieuwde vacature al een schot in de roos. Mail naar:
vraag@employerbrander.nl of bel naar 035 234 04 04

Werkgeversmerk